سنگ تراونیکس چیست

سنگ تراونیکس چیست

سنگ تراونیکس چیست

سنگ تراویکس گونه ای از سنگ های رسوبی است که از ترکیب سنگ تراورتن و سنگ مرمر به وجود آمده است. این سنگ ها ، از معادن تراورتن و یا از معادن سنگ اسلب مرمریت استخراج می شوند.

تراوینیکس

دلیل به وجود آمدن این سنگ ها این است که ، زود تر از موقع استخراج شده است و هنوز به سنگ مرمر و یا به سنگ تراورتن تبدیل نگشته اند.ترا از نام تراورتن و اونیکس به معنی مرمر می باشد.این سنگ ها به دو صورت موج دار و بی موج استخراج و در کارخانه فرآوری می شود.

هر چه معادن این سنگ به چشمه های آب گرم نزدیک تر باشد ، رسوبات فشرده تر شده و این سنگ زیبا ظاهر بلوری پیدا می کند.

تراونیکس به دلیل بافت رسوبی و ترکیبی که در ساختارش موجود است، دارای قابلیت نورپردازی می باشد.به این منظور،معماران  برای طراحی در نمای بیرونی و هم قسمت های درونی ساختمان از این سنگ بی نظیر استفاده می کنند.

روی سطح تراونیکس ،در بخش هایی که لایه های تیره در سنگ وجود دارد، نور عبور نمی کند و در قسمت های کم رنگ تر ،نور رد می شود.

این سنگ ها دارای طیف های رنگی زیادی هستند. رنگ های تراونیکس شامل، سفید،سبز،قرمز ،زرد و نارنجی می باشد.

تراونیکس سبز

طرح های مختلف این سنگ ، آن را به یکی از سنگ های پرطرفدار بازار تبدیل کرده است.

تراونیکس کارمانیا

کارمانیا برگرفته از اسم قدیم استان کرمان است.همان گونه که از نامش پیداست ، این سنگ از معادن استان کرمان استخراج میشود.

فرآوری تراونیکس کارمانیابه صورت موج دار

به دلیل ساختار رسوبی سنگ تراونیکس،موج های بسیار منظمی روی سنگ تشکیل می شود. از این سنگ در طراحی دکوراسیون داخلی ، دیوار های راهرو و باکسهای دور آسانسور ، استفاده می شوند.

درصورت خریداری به صورت موج دار در طرح های بوک مچ (برش های دوتایی)و فورمچ (برش های متقارن)هم قابل استفاده هستند.به دین گونه ظاهری بسیار شیک و لاکچری به ساختمان می بخشد.

این سنگ بی نظیر دوام و استحکام بالایی دارد و پتانسیل  به کارگیری در تمامی نقاط ساختمان را دارا است.

فرآوری تراونیکس کارمانیابه صورت بدون موج 

 

برش ها بر سنگ خام تراونیکس به گونه ای است که حالت موج روی آن مشخص نمی شود و ظاهر آن همانند بقیه ی سنگ ها نمایان خواهد شد.

در صورت برش دادن سنگ به صورت بی موج سنگ مقاومت بیشتری خواهد داشت.

انواع فرآوری سنگ تراونیکس کارمانیا

 

صیقلی :با سیقلی کردن سطح کارمانیا باز تاب نور به شدت افزایش می یابد و در نتیجه سطح آن بسیار براق است.

چرمی:دراین روش سنگها بعد از فرآوری ،ساب ویژه ای می خورند و سطح آن مانند چرم می شود.روی این نوع سنگ ها لکه ی آب و انگشت نمی ماند.چرمی کردن بافت سنگ را بزرگتر کرده و در اصطلاح به آن عمق می بخشد.

هوند:سطح آن بسیار مات است و نور را اصلا بازتاب نمی کند.

براش:ظاهر سطح این طراحی به صورت روستیک می باشد .برای این منظور از برش های مخصوصی روی بافت آن استفاده می شود.

تامبل:ابتدا سنگ کارمانیا برش داده می شود، سپس درون پوشش پلاستیکی قرار گرفته و سپس با آب و مواد ساینده سطح آن را می سابانند.برای سایش سطحی برخی از موارد ،از اسید استفاده می شود.بافت تامبل بیشتر از بقیه ی موارد مشابه است.

تراونیکس

انواع سنگ تراونیکس

سنگ تراونیکس جنگلی:زمینه ی قهوه ای همراه رشته های تیره و روشن در ساختارش می باشد.معادن این سنگ بی نظیر دراستان اصفهان است.این سنگ می تواند ،در طراحی تمام قسمت های یک سازه مورد استفاده قرار گیرد.قابلیت برش به  تمام سایز ها ی دلخواه را دارد.

سنگ تراونیکس کارمانیا:این سنگ زیبا ،زمینه ای قهوه ای همراه با خطوط سفید و مشکی را دارا است.

سنگ تراونیکس چوبی:سطح این سنگ کاملا مشابه چوب است و نور را به میزان قابل توجهی عبور می دهد.این ویژه گی باعث شده در طراحی قسمت های کم نور ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.علاوه بر اینکه درطراحی تمام نقاط یک سازه می توان آن را به کار برد.تراونیکس چوبی بسیار ساب پذیر است و آب را جذب نمی کند.

سنگ تراونیکس محلات:ظاهر این سنگ ،وجود رگه های بژ و قهوه ای روشن در زمینه ی کرم است.برش این سنگ به صورت موج دار و بی موج است.کاربرد این نوع خاص در پوشش دیوار داخلی ساختمان ها و سرویس های بهداشتی می باشد.همچنین در طراحی و ساخت انواع وسایل تزئینی ،مورد استفاده قرار می گیرد.خاستگاه این سنگ شهرستان محلات استان مرکزی می باشد.

سنگ تراونیکس یزد:رنگ زمینه ی آن کرم متمایل به زرد ، همراه با رگه های زرد و قهوه ای در سطح آن می باشد .رگه های زرد متمایل به کرم آن از جنس تراورتن و رگه های سفید روی این سنگ از نوع مرمر می باشد.کاربرد این سنگ ، در نمای داخلی و همچنین در طراحی خارجی سازه است. این سنگ زیبا ، ازمعادن استان یزد استخراج می شود.برش این سنگ به دو صورت موج دار و بی موج می باشد.

ظاهر این سنگ زیبا شبیه به  سنگ اسلب چینی است.

 

 

ویژگی های سنگ تراونیکس

تراونیکس آب و گرما را جذب نمی کند. این سنگ در شرایط متنوع آب و هوایی استحکام خوبی دارد.

هارمونی که در ظاهر تراونیکس دیده می شود،باعث شده،در طراحی انواع سازه ها مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد سنگ تراونیکس

ویژگی رسوبی و استحکام بالای آن باعث شده معماران از تراونیکس ، در نمای بیرونی و هم در طراحی داخلی ساختمان از آن استفاده کنند.

برخی از کاربرد های این سنگ

طراحی دکوراسیون داخلی،ساخت انواع کف پوش ها،طراحی تلفیقی در نمای خارجی سازه ها،ساخت لوازم منزل،استفاده در راه پله های لوکس،ساخت سینک و یا روشویی ،طراحی پوشش دیوار و همچنین ،در انواع تزئینات لاکچری استفاده می شود.

سینک

مزایای سنگ تراونیکس

هارمونی زیبایی از رنگ های گرم در این سنگ زیبا وجود دارد.طیف های رنگی تراونیکس شامل ،طیف قرمز و قهوه ای و طیف زرد و کرم  است.گوناگونی رنگ و طرح سنگ تراونیکس بسیار بالا می باشد.ساختار آن تخلخل خوبی دارد.جذب آب در آن بسیار کم است.هارمونی بسیار خوبی با انواع سبک های مختلف معماری دارند.در تمامی بخش های یک سازه قابل استفاده است.استحکام مناسبی در مقابل دمای بالا را دارد.

در برابر باز و اسید بسیار مقاوم هستند. دوام  مناسبی در مقابل سایش و فرسایش دارد.در برابر فشار و عوامل مکانیکی استقامت خوبی دارد.

معایب سنگ تراونیکس

به دلیل عدم جذب گرما، تراونیکس ، گزینه ی مناسبی در طراحی سازه ها در مکان های سرد نمی باشد.

نقوش روی سنگ منظم و یکنواخت نیستند.بعضی از قسمت های این سنگ، چسبندگی مناسبی در مجاورت ملات ، ندارد.برخی از اقسام سنگ تراونیکس بسیار گران هستند ،بنابر این از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.

 

استفاده تراونیکس در دیوار

کلام آخر

شرکت ایران ماربل در این مقاله سعی داشت تا خوانندگان محترم ، با گونه های مختلف سنگ تراونیکس آشنا شوند تا بتوانند برای طرح هایشان بهترین انتخاب را داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *