آیا می توان از سنگ اسلب چینی در نمای ساختمان استفاده کرد؟

مقدمه

در اصطلاح قدیمی و عامیانه به سنگ های کریستالی سنگ اسلب چینی می گفتند، که از قدیمی‌ترین سنگ‌های ساختمانی به شمار می آیند. اگر شما ساختمان‌های نماسنگ قدیمی را مشاهده کرده باشید، متوجه کاربرد زیاد سنگ های چینی در نمای بیرونی ساختمان ها می شوید.  سنگ‌های چینی و گرانیت از اولین سنگ‌هایی می باشند که از معادن استخراج شدند و در ساختمان‌سازی از آن ها استفاده می کردند. امروزه به این نوع سنگ، سنگ کریستالی می گویند. نام چینی این سنگ  برگرفته شده از تصوری است که به هنگام وارد شدن ضربه به سنگ های کم ضخامت آن، صدایی شبیه ظروف چینی از آن ها بر می خواست، نام این سنگ در جهان white marble می باشد.

در ادامه مقاله شما را با سنگ های اسلب چینی و استفاده از آن در نمای ساختمانی بیشتر صحبت خواهم کرد.

آشنایی با سنگ اسلب چینی:

سنگ کریستالی از سنگ های دگرگونی تولید می شود. به این صورت که سنگ‌های آهکی یا سنگ دولومیت تحت حرارت و فشار، دگرگون می شوند و از آن ها سنگ چینی ایجاد می گردد. از آن جایی که سنگ‌های مرمریت نیز از دگرگونی سنگ‌های آهکی ایجاد می شوند، پس در نتیجه سنگ های چینی نیز از خانواده سنگ‌های مرمریت به شمار می آیند به گونه ای که دردیگر کشورها این سنگ ها را در دسته ی جداگانه قرار نداده اند و همان طور که در بالا اشاره کردم به این سنگ ها عنوان وایت ماربل داده اند. زیرا تفاوت این دو مدل سنگ فقط دراندازه بلورهای آن‌ها هست. سنگ چینی  بلورهای درشتی دارد و اغلب تم‌های رنگی آن روشن و سفید رنگ می باشد و دارای تنوع رنگ بسیار کمی است، در صورتی که سنگ مرمریت دارای تنوع رنگی بالایی هست.

درنتیجه از معایب سنگ چینی تنوع رنگ کم آن هست که معمولا در رنگ‌های روشن سفید با هاله و رگه های طوسی، مشکی و گاهی زرد دیده می شوند. که این رنگ ها با توجه به نوع کانی تشکیل دهنده آن تغییرمی کنند. کانی اصلی تشکیل دهنده سنگ چینی کلسیت می باشد که بع رنگ سفید خالص هست در صورتی که سنگ چینی از کانی های کربن دار ساخته شده باشد، رنگ خاکستری روشن تا سیاه در آن ایجاد می شود. ایجادشدن رنگ‌های زرد نیز به خاطر وجود کانی لیمونیت هست. در واقع سنگ های چینی سفید رنگ جزء سنگ چینی اصل هستند.

تا این جا با سنگ اسلب چینی آشنا شدید اما آیا در نمای ساختمانی این سنگ قابل استفاده است؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهم داد.

در صورتی که قصد خرید سنگ چینی را دارید و به آن ها علاقه مند هستید، می توانید به سنگبری ایران ماربل واقع در اصفهان که تولید کننده ی انواع سنگ اسلب مشکی،مرمریت و…هستند سربزنید.

آیا سنگ های اسلب چینی در نمای ساختمانی استفاده می شوند؟

سنگ های قواره دار بزرگ متناسب با سایز کوپ ابعاد متفاوتی دارند، به ابعاد بیش تر از یک متر اسلب گفته می شود. سنگ اسلب را می توان برای کانتر، کف، دیوار و حتی پله ها استفاده کرد. به خاطر آن که دارای ظاهر تخته ای می باشد سطح زیادی توسط سنگ اسلب  پوشش داده می شود و بندکشی در آن کم ترهست. این خصوصیت باعث ایجاد نمایی بهتر و زیباتر از سنگ و طرح آن شده است. به ویژه مواقعی که از آن ها به صورت بوک مچ و فورمچ استفاده کنند! نمونه های زیبایی از بوک مچ و فورمچ ها را دربعضی سنگ های مرمریت، کریستال، مرمر و تراونیکس می توان مشاهده کرد. مهم ترین دلیلی که باعث شده ازاسلب برای پروژه ها استفاده نکنند حمل و نقل دشوار آن هاهست. با توجه به این که سنگ در ابعاد بزرگ با وزن بالایی وجود دارد انتقال آن به طبقات بالای ساختمان دشواراست و از طرف دیگر کار کردن با این ابعاد بزرگ سنگ، هم دستمزد بالایی می خواهد وهم نصب آن دردسرساز است.

از همه مهم ترنصب این سنگ ها به  تجربه و مهارت نیاز دارد. این موارد باعث شده که پیمانکاران و مهندسان از  انتخاب سنگ اسلب دست بکشند.

مورد دیگر روش فرآوری این سنگ می باشد. سنگ اسلب دارای خط تولید جداگانه ای است و هر کارخانه ای این نوع سنگ را  تولید نمی کند. زیرا به لوازم و دستگاه های مجهزترنیاز دارد و پروسه ی تولید آن هزینه ی بالایی دارد. با وجود این که این سنگ ها ابعاد و وزن زیادی دارند اما در برخی قسمت ها برای نما از آن استفاده می شوند که در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهم داد.

در چه قسمت هایی از نمای ساختمان از سنگ اسلب استفاده می کنند؟

با دردسرهایی که برای حمل و نصب سنگ های اسلب وجود دارد، اما نمی توان از آن ها استفاده نکرد زیرا سنگ اسلب علاوه بر ظاهری لوکس ، به ساختمان ارزش بیشتری می دهد و باعث بالا رفتن قدرت فروش و رقابت آن می گردد. از سنگ اسلب میتوان  هم در نمای داخلی وهم بیرونی استفاده کرد . اگر قصد دارید سنگ اسلب را برای دیوار به کار ببرید ، ازسبک وزن ترین سنگ اسلب استفاده کنید همانند اسلب تراورتن. گاهی اوقات طبق سلیقه کارفرما ویا شرایط اقلیمی، چاره ای به جز انتخاب کردن سنگ های متراکم مانند؛ گرانیت و کریستال چینی نیست. این سنگ ها به خاطر ساختاری که دارند دارای مقاومت و استحکام بیشتری هستند اما وزن زیاد ، جذب آب پایین و تخلخل کم در آن ها باعث مشکل در نصب آن ها شده است، و تنها راه چاره استفاده ازروش نصب خشک سنگ می باشد. نصب خشک به چند روش انجام می گیرد که بهترین آن، استفاده ازچسب سنگ های دوجزئی برپایه رزین اپوکسی هست. این روش علاوه بر ایمنی بالا باعث کاهش وزن ساختمان می گردد.

به طور کلی طبق موارد گفته شده بهتر می باشد که برای نمای ساختمان، فقط دیوارهای پایینی ساختمان تا سقف طبقه ی اول را اسلب به کار ببرید تا زمین تکیه گاه آن باشد.

نتیجه گیری:

همان طور که در بالا اشاره کردم با سختی هایی که در حمل و نقل این نوع سنگ ها وجود دارند، سنگ های اسلب را بهتر است در کم ترین ارتفاع نما، یعنی تا همان سقف طبقه اول و ورودی ساختمان استفاده کنید. تا زمین تکیه گاه آن ها باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *