تاثیر اسید روی سنگ

واکنش سنگ اسلب به مواد اسیدی

مقدمه

سنگ ها با توجه به شکل ظاهری که دارند، در برابر یکسری اتفاقات و عوامل محیطی واکنش از خود نشان می دهند. از این جهت بسیار مهم است از ساختار و مشخصات فنی هر یک از آن ها آگاه باشید. همان طور که می دانید مواد آلاینده، مواد شیمیایی  و باران های اسیدی بر روی سنگ ها اثرات مخرب می گذارند. سنگ اسلب به علت رنگ های طبیعی  که دارند، از جمله سنگ اسلب مشکی و سفید، در دکواسیون ساختمان به وفور استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط تاثیر اسید روی سنگ و اثراتی که باران های اسیدی بر سطح سنگ می گذارد، توضیح دهیم.

تاثیر اسید روی سنگ اسلب

سنگ اسلب چست؟

 اسلب یک نوع برش سنگ است با ابعاد بزرگ که سنگ های خاصی به این روش برش داده می شوند. مرمر، گرانیت، مرمریت و کوارتز و … به صورت اسلب برش داده می شوند. این سنگ ها عرض زیادی دارند و در ساختمان سازی به کار می روند.

  • سنگ اسلب مرمر: سنگ مرمر گرانترین نوع سنگ اسلب در مصارف ساختمانی است. رگه های درون بافت سنگ از جذابیت این نوع سنگ ها به حساب می آید. این سنگ بیشتر برای دیوار و کف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سنگ اسلب گرانیت: گرانیت که به سنگ خارا معروف است ، یکی دیگر از سنگ هایی است که در نمای ساختمان سازی به کار می رود . سطح سنگ گرانیت دارای دانه های ریز و درشت است . این سنگ وزن بالایی دارد و از بقبه سنگ ها مقاومتر است .
  • سنگ اسلب مرمریت: سنگ اسلب مرمریت از دگرگونی شدن سنگ های آهک به وجود آمده که در نماهای داخلی و خارجی ساختمان های مجلل، برای کف ساختمان، ستون ها، دیوار و یا پله ها مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ مرمریت  در رنگ های سفید، مشکی، کرم، قهوه ای، قرمز و رنگ های دیگر در طبیعت وجود دارند.
  • سنگ اسلب کوارتز: این نوع سنگ دارای رنگ و رگه های طبیعی است که سنگ را بسیار زیبا کرده است. در حالت عادی سنگ اسلب سفید رنگ می باشد، در مواردی به رنگ خاکستری هم دیده می شوند. سنگ اسلب کوارتز مقاومت بالایی دارد و بسیار سخت است، با این وجود این نوع سنگ ممکن است در برابر باران های اسیدی مقاومت خود را از دست بدهد.

واکنش سنگ اسلب به مواد اسیدی

با توجه به کاربردهای سنگ اسلب چینی به عنوان اپن در آشپزخانه ها، نمای دیوار پشت گازهای رومیزی، استفاده در جزیره آشپزخانه، در طراحی دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان، ستون ها، کف پوش ها، سرویس بهداشتی، دکوراسیون دیوارهای سالن های تشریفاتی، کنفرانس ها، برای سنگ مزار و سایر موارد دیگر ممکن است در هنگام تماس با اسید، سطح سنگ پوسیده شوند. اغلب سنگ هایی که در نمای خارجی ساختمان ها استفاده می شوند، در معرض خطر آسیب می باشند. با اطلاع از تاثیر اسید روی سنگ، می توانید بهترین نوع سنگ ساختمانی را برای پروژه های ساختمانی خود انتخاب کنید.

واکنش سنگ اسلب به مواد اسیدی

تاثیر اسید روی سنگ

سنگ های اسلب به مواد اسیدی واکنش بالایی نشان می دهند. باید در نظر داشت میزان مقاومت و دوام سنگ ها با یکدیگر در برابر مواد اسیدی با هم متفاوت است. با برخورد مواد اسیدی مانند اسیدهای دی اکسید کربن، دوده ها، اسید سولفوریک و اسیدهای نیتروژن از آلاینده هایی هستند که اثر مخرب روی سنگ دارند. این اسیدها باعث ایجاد تغییر رنگ در سنگ های اسلب شده و هرچه زمان بیشتری ماده اسیدی روی سنگ باشد، همان قسمت از سنگ بیشتر پوسیده می شود.

با توجه به مقاومت سنگ گرانیت نسبت به بقیه سنگ ها مواد اسیدی بر این سنگ ها اثری ندارد. مواد اسیدی بر روی سنگ اسلب مرمر باعث زبر شدن سنگ می شود و سنگ سطح صیقلی اولیه خود را از دست می دهد. برای افزایش میزان مقاومت سنگ ها و دوام آن ها، باید از سنگ به خوبی مراقبت کرد. بهترین کار استفاده از مواد جلا دهنده برای چنین سنگ هایی می باشد تا دوام  و ماندگاری بیشتری در مقابل مواد اسیدی و دما داشته باشند.

واکنش سنگ اسلب به باران اسیدی

با وجود مقادیر زیادی آلاینده ها در شهرک های صنعتی، بارش باران های اسیدی بسیار زیاد می باشد. استفاده از سنگ هایی مانند مرمر و کوارتز برای استفاده در نمای خارجی مناسب نمی باشد، زیرا این نوع سنگ ها در برابر باران های اسیدی مقاومت کمی دارند به طوری که به مرور از زیبایی سنگ ها کاسته شده و سنگ ها زیبایی اولیه خود را از دست می دهد. به علت منافذ بزرگ درون بافت سنگ ها، مواد اسیدی باعث تخریب سریع سنگ ها می شود. پس در این مناطق از این نوع سنگ ها نباید استفاده شود.

آیا اسید های موجود در مواد خوراکی در برخورد با سنگ اسلب واکنش نشان می دهند ؟

خیر ، می توان گفت فقط سنگ های آهکی در برابر مواد خوراکی واکنش نشان می دهند، از این جهت شما می توانید با خیال راحت از این نوع سنگ ها درآشپزخانه استفاده کنید.

 سخن پایانی

با توجه به مطالبی که درباره تاثیر اسید روی سنگ در این مقاله به آن اشاره کردیم می توان  این گونه برداشت کرد که گاهی اوقات اسیدها می توانند باعث تغییر رنگ سنگ های اسلب شوند. قسمتی از سنگ که مدت زمان و میزان برخوردش با مواد اسیدی زیاد باشد کاملا رنگ خود را از دست داده و به اصطلاح دگرگون می شود.  وجود مواد آلاینده و شیمیایی و باران های اسیدی بر روی سنگ ها اثرات مخربی گذاشته، هرچند واکنش هر سنگ اسلب به مواد اسیدی متفاوت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *